Indsigt i nuværende forretningsmodel
2022
Dette modul viser en trin-for-trin guide til, hvordan I kan optegne og beskrive en eksisterende forretningsmodel for dermed at kunne få overblik over samtlige af virksomhedens forretningsmodeller.
11. maj 2022
Virksomhedsanalysen er det naturlige andet skridt i udviklingen af en ny digital forretningsmodel, når man har gennemført sin Omverdensanalyse og Kundeanalyse. Virksomhedsanalysen har til formål at give jer overblik over jeres digitale modenhed samt jeres styrker og svagheder i forhold til jeres omverden, så I kan udnytte jeres styrker til at gribe mulighederne og reducere truslerne fra omverdenen. Virksomhedsanalysen gennemføres ved først at vurdere jeres digitale modenhed og derefter beskrive og analysere jeres styrker og svagheder i forhold til omverdenen.
Når I har beskrevet og analyseret jeres omverden, er det naturlige næste skridt at analysere jeres interne kontekst, som den nye digitale forretningsmodel eller service skal implementeres i. Gennem denne viden er det muligt at gennemtænke levedygtigheden for forretningsmodellen i jeres virksomhed, og i kombination med resultaterne af omverdensanalysen kan I desuden analysere jeres interne styrker og svagheder i forhold til omverdenen og opstille og prioritere udviklingsinitiativer til at gribe mulighederne og reducere truslerne.
De følgende to værktøjer kan hjælpe jer med at få overblik over jeres virksomheds digitale modenhed samt situation:
Jeres nuværende digitale modenhed har betydning for jeres digitale udviklingsmuligheder, de trusler I potentielt står overfor, og de potentielle forretningsmodeller I kan implementere. Det er ikke nødvendigt at være digital verdensmestre til alting eller at kunne alt selv, men det er vigtigt og nødvendigt at være bevidste om, hvilke digitale parametre I er stærke på, hvilke I er svage på, og hvilke I skal samarbejde med andre om.
Et værktøj til at vurdere og evaluere jeres digitale modenhed er Den Digitale Modenhedsanalyse (Digital Maturity Assessment Tool), også kaldet DMAT, der er udviklet af Aarhus Universitet og centerdirektør, lektor, ph.d. Annabeth Aagaard (2018). Værktøjet måler jeres digitale modenhed på seks kerneparametre – Strategi, Kultur, Processer, Teknologi samt Kunder og Partnere.
I kan benytte DMAT som et værktøj til at skabe overblik og dialog om digitalisering på følgende måder:
Resultat af DMAT er en individuel mini rapport, som tilsendes på mail straks efter testen er gennemført. Herunder kan du se resultatet af en DMAT test, baseret på den fiktive virksomhed Dimseriet.
I kan med fordel benytte DMAT både før, under og efter arbejdet med at udvikle og implementere den digitale forretningsmodel. Det vil hjælpe jer med at evaluere jeres digitale modenhed løbende og med at afgøre, om de initiativer, som I sætter i gang, rent faktisk forbedrer jeres digitale modenhed – både internt som eksternt.
Tag testen allerede nu ved at klikke her.
1) Vælg om DMAT skal gennemføres udelukkende internt, eller om I ønsker feedback fra kunder, leverandører eller andre samarbejdspartnere.
2) Send dette link til DMAT-værktøjet til alle deltagere.
På den første side af testen skal du indsende adgangsoplysningerne fra din projektleder. Er du ikke allerede involveret i et projekt, så læs mere om adgang og samarbejde med Aarhus Universitet her.
3) På side 1 af testen indtastes de overordnede informationer om jeres virksomhed.
4) Herefter guides I gennem spørgsmål relateret til jeres virksomheds Strategi, Kultur, Processer, Teknologi samt Kunder og Partnere.
5) I vil straks kunne se mini rapporten direkte i browseren, og den vil indeholde både det overordnede resultat, score på de forskellige parametre samt inspiration til udviklingspotentiale på baggrund af resultaterne.
6) Hvis I har ladet flere forskellige personer gennemføre analysen, får I en rapport for hver udfyldelse, som I kan sammenligne på tværs.
DMAT er udviklet af udviklet af Professor Annabeth Aagaard og digital forretningsudvikler Anita Krogsøe Skou ved Aarhus Universitet og er tilgængelig under Institut for Virksomhedsledelse.
DMAT kan bruges til at evaluere jeres digitale forudsætninger inden udviklingen af en digital forretningsmodel, og analysen vil hjælpe med at pege på parametre, hvor I bør udvikle jeres digitale modenhed. DMAT kan med fordel anvendes internt og eksternt sammen med SWOT-analysen til at for overblik over virksomhedens omverdenen. Viden fra DMAT kan desuden bruges, når I skal planlægge implementeringen af en ny forretningsmodel, hvor DMAT-resultater kan bidrage ved at give overblik over jeres digitale udgangspunkt for implementeringen.
Jeres evne til at gribe muligheder og reducere trusler i omverdenen afhænger ofte af jeres interne styrker og svagheder. I arbejdet med digitale forretningsmodeller kan det være en fordel at overveje, om I har de nødvendige kompetencer, om I har det rette mindset til at arbejde med digitale teknologier, om I eventuelt har noget unikt data på kunderne, som konkurrenterne ikke har osv.
Et værktøj til at beskrive jeres interne styrker og svagheder samt muligheder og trusler i omverdenen er SWOT-analysen (”SWOT” står for Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats – på dansk Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler). SWOT-analysen kan anvendes på to måder:
SWOT-analysen består af to dele: En intern del og en ekstern del. Styrker og Svagheder er interne og er beskrivelser af bl.a. interne processer, medarbejdere, teknologi, ressourcer osv. Muligheder og Trusler er eksterne i omverdenen og er beskrivelser af konkurrenter, markedsforhold, den teknologiske udvikling mm.
SWOT
Print-venlig version i stort format
Afsæt 1-2 timer til beskrivelse og analyse.
Det vil være en stor fordel at lade forskellige nøglemedarbejdere deltage i denne analyse.
Der skal bruges et print af værktøjet SWOT-analyse og en eller flere penne til at notere på arket. Det kan være en fordel at printe arket i stor størrelse, f.eks. A2 eller A1, og bruge Post-Its til at notere input til de forskellige områder. Det anbefales stærkt at gennemføre analysen på papir frem for på computer, da det er langt mere fleksibelt og gør det nemmere at holde fokus.
1) Fastlæg emnet for analysen – gør det klart og tydeligt for alle, som skal levere bidrag til analysen.
2) Beskriv styrker internt i virksomheden. Dette skal beskrive, hvad I som virksomhed er gode til. Det kan f.eks. være, at I har stor viden om forretningsområdet, erfarne og serviceorienterede teknikere, let adgang til ressourcer, tilbyder et unikt produkt eller en unik service, at I har et stærkt samarbejde på tværs af virksomheden mm.
3) Beskriv derefter svagheder internt i virksomheden. Dette beskriver, hvad I som virksomhed ikke er så gode til. Det kan f.eks. være, at I har svært ved at tiltrække medarbejdere med de rette kvalifikationer, at jeres hjemmeside ikke er brugervenlig for kunden, at mange varer returneres mm.
4) Herefter beskrives muligheder i omverdenen. Dette beskriver, hvilke muligheder der er i omverdenen. Det kan f.eks. være ny lovgivning, som tilgodeser jer, at robotteknologi kan gøre det billigere at producere, eller at kunderne er villige til at sparre og udvikle sammen med jer mm.
5) Endeligt beskrives trusler i omverdenen. Dette beskriver, hvad I som virksomhed skal være opmærksomme på kan påvirke jeres virksomhed negativt. Det kan f.eks. være start-ups, som er begyndt at indtage markedet, at der produceres kopiprodukter som ligner jeres produkter, eller at ny teknologi underminerer jeres nuværende forretningsmodel mm.
6) Hvis analysen laves alene, analyseres resultatet – de interne styrker og svagheder og de eksterne muligheder og trusler – og der laves en konkret handlingsplan for, hvordan I kan:
Hvis SWOT-analysen bruges til at analysere resultater fra et andet værktøj f.eks. en skitsering af en forretningsmodel, kan SWOT bruges til at vurdere om den nye forretningsmodel er levedygtig for jeres virksomhed og i jeres omverden.
SWOT-analysen kan bruges et selvstændigt værktøj, hvor resultater kan videreføres til Servicedesign eller Forretningsmodel og kan dér hjælpe jer med at planlægge, hvordan I optimerer muligheder og minimerer trusler i forbindelse med nye services og forretningsmodeller. SWOT-analysen kan derudover med fordel bruges til at evaluere og perspektivere resultater af de andre værktøjer, jeres strategi, jeres services mm.
Virksomhedsanalysen giver en beskrivelse og analyse af jeres virksomheds digitale forudsætninger forud for udviklingen af den digitale forretningsmodel. Virksomhedsanalysen kan bruges sammen med Omverdensanalysen i forbindelse med Implementering i forhold til at beskrive den interne og eksterne kontekst som forretningsmodellen skal implementeres i. Men før du kommer så langt, er det nu tid til at gå videre til modulet Service Design.
Indholdselementerne ovenfor er udviklet gennem to projekter:
’Digitale Forretningsmodeller for Fremtiden’ af Aarhus Universitet, Aarhus Maskinmesterskole og Danish Technological Institute støttet af Industriens Fond. Materialet fra dette projekt er blevet vedtaget i overensstemmelse med CC BY-SA 4.0.
‘EU-IoT’ af Aarhus Universitet, Martel Innovate, Netcompany-Intrasoft, Fortiss, BluSpecs og finansieret af Horizon 2020 Framework Program under emne ID ICT-56-2020, bevillings-ID 956671.